‎"Modal aku hanya berani bermimpi, lalu berusaha, bekerja keras & menggenapkan dgn doa. Man jadda wajada,... siapa yg bersungguh-sungguh akan berhasil."



Sunday, November 24, 2013

5.53 am

saat mula menaip.
hampir selesai menaip tesis sarjana muda.
sudah selesai mengadap yang Esa.
dengan selamba membuka laci khairul syafiq,
sambil  berbisik perlahan

'apit, aku pow rokok sebatang'

dan kedengaran dihujung telinga memori dia menjawab

'ambil lah'

biasalah, lima pagi mana nak cari rokok,
jujur tak sanggup menghadap tujuh sebelas,
dan mengeluarkan not merah dan kepingan lima puluh sen.
terlalu mahal.

apa guna ada kawan kan?

jiwa rasa kosong seketika,
rasa nak meluah di muka buku,
ramai sangat ahli perundangan yang akan menghukum dan ahli kaunseling yang akan memberi nasihat.

tu lah, bila aku meluahkan sesuatu, kata macam-macam..

bila aku memilih untuk diam

kata aku tak ikhlas.

habis nak suruh aku terjun dalam tasik G3 rendam kepala bagi mampos lemas?

aku bernafas sekarang pon rezeki Allah, kekadang berhadap makhluk,

rasa lemas,

rasa terhalang rezeki tu. penangan syaitan yang menghasut barangkali.

dunia kan..


aku percaya pada qada' dan qadar.. kalau bukan rezeki aku, aku terima,

benda pernah jadi kat aku, bukan tak pernah kena...

orang tak tahu, aku kenal pahala dari dosa...

aku kenal dosa dari pahala..

orang tak tahu...

aku tahu

Allah lebih tahu...

tapi tu lah, cakap banyak kena...

yang seronoknya, diam pon kena...

letih...

semalam buat kerja gila,

lari dari dunia sebenar semata nak hilang kan rasa jiwa..

bangkit jiwa mati roh... konon la...

TTETTTT

kah kah kah...

sebenarnya darah politik tak pernah lari dari aku..

tu sebab berangkat sama...

cukuplah, kerja masih banyak, baik mata lelap..


cuma yang aku sedar,

orang memang tak suka cara aku buat sesuatu,

walau perkara itu tak membabitkan orang lain.

hanya kesan pada aku,

tapi tu lah...

seperti aku cakap tadi.....


tepat 6.11 aku berhenti menulis....

No comments: